Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania; WOM-25
Wymagane dokumenty
- Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa.
- Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa.
- Kopia aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania w sytuacji, gdy pełnomocnictwa udziela osoba poniżej 60 r.ż.
Do wglądu:
Dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość.
Miejsce złożenia i odbioru
Wydział Obsługi Mieszkańca i Podmiotów Gospodarczych
Poniedziałek: 8.00-18.00
Wtorek - piątek: 8.00-16.00
Jednostka odpowiedzialna
Wydział Obsługi Mieszkańca i Podmiotów Gospodarczych
tel. 22 779 27 29 lub 22 779 20 01 wew. 142
Termin załatwienia
Gdy wniosek spełnia warunki, termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa uzgadnia upoważniony pracownik tut. Urzędu z wyborcą lub osobą, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa. W razie braku uzgodnienia, termin wyznacza upoważniony pracownik tut. Urzędu.
Tryb odwoławczy
Brak.
Opłata za odwołanie
Nie podlega opłacie.
Uwagi
- Akt pełnomocnictwa na wybory do Sejmu i Senatu RP wyznaczone na dzień 15 października 2023 r.. sporządza się na wniosek wyborcy złożony do Prezydenta Miasta Otwocka najpóźniej w 9 dniu przed dniem wyborów, tj. do dnia 6 października 2023r.
- Pełnomocnictwa do głosowania w swoim imieniu może udzielić osoba, która najpóźniej w dniu wyborów kończy 60 lat lub osoba, która posiada orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.
- Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
- Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć od jednej osoby lub maksymalnie od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich wstępny, zstępny, małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
- Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania udzielającego pełnomocnictwo, jak również mąż zaufania zgłoszony przez komitet oraz kandydaci w danych wyborach.
- Wniosek może być złożony:
a)ustnie,
- b) na piśmie utrwalonym w postaci:
- papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem,
- elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu tej osoby w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
- Akt pełnomocnictwa do głosowania jest sporządzany w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa lub jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku, w innym miejscu na terenie Miasta Otwocka.
- W sytuacji, gdy wyborca nie może złożyć podpisu, wniosek podpisuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
- Jeżeli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie spełnia ustawowych warunków wyborca jest wzywany w terminie 3 dni od doręczenia wezwania, do usunięcia wad wniosku. Jeżeli wad nie można usunąć albo nie zostały usunięte w terminie, następuje odmowa sporządzenia aktu, która jest sporządzana na piśmie i doręczona wraz z uzasadnieniem wyborcy.
- Wyborca ma prawo cofnięcia pełnomocnictwa do głosowania poprzez oświadczenie złożone w tut. Urzędzie najpóźniej 2 dnia przez dniem wyborów lub w dniu wyborów poprzez doręczenie oświadczenia właściwej komisji obwodowej.
- Pełnomocnictwo wygasa z mocy prawa w przypadku:
- śmierci albo utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa lub
pełnomocnika,
- wcześniejszego osobistego zagłosowania przez udzielającego pełnomocnictwa,
- braku przesłanek, o których mowa w art. 55 § 1 ustawy Kodeks wyborczy,
- wystąpienia przesłanki, o której mowa w art. 55 § 4 ustawy Kodeks wyborczy.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. Kodeks wyborczy,
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 3 sierpnia 2023r. w sprawie spisu wyborców,
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wzoru wniosków o ujęcie w obwodzie głosowania, skreślenie wyborcy z Centralnego Rejestru Wyborców, zmianę miejsca głosowania oraz wzoru i sposobu ewidencjonowania zaświadczeń o prawie do głosowania.
Do pobrania:
- Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa, do pobrania: wniosek-o-sporzadzenie-aktu-pelnomocnictwa.pdf
- Formularz zgody na przyjęcie aktu pełnomocnictwa, do pobrania: zgoda-na-przyjecie-pelnomocnictwa.pdf
- Karta usługi, do pobrania: Sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania.pdf
Więcej informacji:
https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zamiar-glosowania-przez-pelnomocnika