Ustalenie opłaty adiacenckiej z tytułu podziału nieruchomości; WGGRLOŚ-08
Wymagane dokumenty
- Postępowanie wszczynane z urzędu.
- Wypełniony wniosek – "Wniosek o rozłożenie opłaty adiacenckiej na raty"
Opłaty
nie pobiera się
Dokumenty do wglądu
Zapoznanie się z operatem szacunkowym.
Jednostka odpowiedzialna
Wydział Gospodarki Gruntami, Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska (22 779 20 01 w. 181)
e-mail: wggr@otwock.pl
Pn. 8.00-18.00
Wt., Śr., Cz., Pt., 8.00-16.00
Sposób załatwienia
- Zawiadomienie o wszczęciu postępowania.
- Powołanie postanowieniem rzeczoznawcy majątkowego do sporządzenia operatu szacunkowego wyceny opłaty adiacenckiej (powołany rzeczoznawca majątkowy przeprowadzi wizję terenu w obecności właściciela).
- Sporządzenie w/w operatu przez rzeczoznawcę i odbiór przez Gminę (koszty ponosi Gmina).
- Zaproszenie do zapoznania się z wyceną do Urzędu Miasta Otwocka, możliwość uiszczenia uwag do operatu szacunkowego.
- Wydanie decyzji o opłacie adiacenckiej na podstawie wyceny rzeczoznawcy majątkowego.
Termin załatwienia
- Zgodnie z art. 98A ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomości wydanie decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej może nastąpić w terminie 3 lat od dnia, w którym decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale stało się prawomocne.
- Strony postępowania zostaną zawiadomione o wszczęciu postępowania w tej sprawie oraz zawiadomione postanowieniem o powołaniu rzeczoznawcy.
- Strony postępowania zostaną zawiadomione o możliwości zapoznania się z dokumentami w sprawie, a w szczególności z operatem szacunkowym.
- Wniosek w sprawie rozłożenia opłaty adiacenckiej na raty należy złożyć w ciągu 7 dni od dnia zapoznania się z dokumentami w sprawie.
- Decyzja zostanie wysłana pocztą lub odbiór osobisty.
- Obowiązek wnoszenia opłaty adiacenckiej powstaje po upływie 14 dni od dnia, w którym decyzja o ustaleniu opłaty adiacenckiej stała się ostateczna.
Płatność można dokonać w kasie Urzędu Miasta Otwocka lub na rachunek bankowy Urzędu Miasta Otwocka Nr 03 8001 0005 2001 0007 9875 0009.
Tryb odwoławczy
- Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Otwocka.
- Odwołanie składa się w BOM Urzędu Miasta Otwocka w termie 14 dni od doręczenia decyzji stronie.
Opłata za odwołania
Nie dotyczy
Uwagi
- Opłatę adiacencką ustala się w wysokości 20% różnicy wartości nieruchomości przed i po podziale.
- Wartość nieruchomości przed i po podziale określają rzeczoznawcy majątkowi według stanu i cen na dzień wydania decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej.
- Wniosek o rozłożenie na raty należy złożyć przed wydaniem decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej - w przeciwnym razie wydana zostanie decyzja z płatnością jednorazową.
- Opłata adiacencka może zostać rozłożona na raty - max. do 10 rocznych rat. Raty podlegają oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski.
- W przypadku braku uregulowania należności wynikającej z decyzji ustalającej opłatę adiacencka gmina skieruje wniosek do Sądu Rejonowego w Otwocku o obciążenie hipoteki działu IV księgi wieczystej - zobowiązania wierzyciela.
Podstawa prawna
Art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 267). Art. 98a, art. 144 ust.2, art. 147, art. 148 ust. 1-3 ustawy a dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.). Uchwała Rady Miasta Otwocka nr XIX/110/08 z dnia 22 stycznia 2008 r. w sprawie ustalenia stawek opłaty adiacenckiej (Dz. Urz. Woj. Mazowieckiego nr 76., poz. 2759 z 2008 r.)
Pliki do pobrania
- Wniosek o rozłożenie opłaty adiacenckiej na raty (
do pobrania,
do pobrania)
- Karta usług ( do pobrania )