Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Otwocka
Menu góra
Strona startowa Przydatne informacje Rejestr zmian
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Start - Ogłoszenie o publicznych konsultacjach - Rejestr zmian, rejestr 14561, menu 9, artykuł 14561 - BIP - Miasto Otwock”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Rejestr zmian

Modyfikacja treści aktualności 'Wydanie dowodu osobistego; WOM-5'

Wymagane wnioski

Wniosek o wydanie dowodu osobistego.

Wymagane załączniki

1. Kolorowa fotografia osoby, dla której ma zostać wydany dowód osobisty, o wymiarach 35x45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość i odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz  zajmowała 70–80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiającą osobę   w pozycji frontalnej, patrzącą na wprost, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Do wniosku składanego w postaci papierowej powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek. Do wniosku składanego w postaci elektronicznej należy załączyć plik zawierający fotografię spełniającą powyższe wymogi, o rozdzielczości co najmniej 492x633 piksele i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB.

2. Na żądanie organu, w przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych – skrócony odpis polskiego aktu urodzenia (dla osoby, która nie wstąpiła w związek małżeński) lub skrócony odpis polskiego aktu małżeństwa (dla osoby, która wstąpiła w związek małżeński), orzeczenie sądu lub dokument poświadczający obywatelstwo polskie.

3. W celu ustalenia tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego należy przedłożyć dotychczasowy dowód osobisty lub ważny dokument paszportowy, a w przypadku osób, które nabyły obywatelstwo polskie – posiadany dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość. W przypadku braku powyższych dokumentów, tożsamość osoby może być potwierdzona na podstawie innych posiadanych dokumentów zawierających fotografię (np. legitymacja szkolna).

Opłaty

Nie podlega opłacie.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek można złożyć w organie dowolnej gminy na terytorium RP (w tym samym organie gminy dowód osobisty należy odebrać).

Miejsce złożenia wniosku w Otwocku: Wydział Obsługi Mieszkańca i Podmiotów Gospodarczych.

Poniedziałek: 8.00-18.00, wtorek, środa, czwartek, piątek: 8.00-16.00

Uwaga: Istnieje możliwość złożenia wniosku elektronicznie przez platformę ePUAP. http://epuap.gov.pl/wps/portal

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Obsługi Mieszkańca i Podmiotów Gospodarczych   - tel. 22 779 20 01 wew. 122 lub 22 779 27 29

Termin załatwienia

Do 30 dni.

Tryb odwoławczy

Do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Uwagi

1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. Prawo posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi RP.

3. Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na terytorium kraju jest obowiązany posiadać dowód osobisty.

4. Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.

5. Dowód osobisty posiada warstwę graficzną i warstwę elektroniczną.

6.  Dowód osobisty umożliwia jego posiadaczowi:

           - uwierzytelnianie w usługach online za pomocą profilu osobistego,

           - składanie podpisu osobistego,

           - potwierdzanie obecności w określonym czasie i miejscu.

7. Certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego:

Certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych.

Certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, albo - w przypadku osoby małoletniej, która ukończyła 13. rok życia - zgodę tę wyraził rodzic, opiekun prawny lub kurator tej osoby.

Certyfikat potwierdzenia obecności zamieszcza się w warstwie elektronicznej każdego dowodu osobistego bez względu na zdolność do czynności prawnych.

Zamieszczenie w dowodzie osobistym kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego wraz z danymi do składania tego podpisu oraz korzystanie z tego podpisu odbywa się na podstawie umowy posiadacza dowodu osobistego oraz dostawcy usługi zaufania. W przypadku unieważnienia dowodu osobistego skutkującego niemożnością korzystania z tego certyfikatu Skarb Państwa nie ponosi kosztów związanych z zakupem nowego kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego.

8. Kurator lub opiekun prawny posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie. Unieważnienie dowodu osobistego następuje z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego.

9. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, ważny jest przez okres 5 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania. Dowody osobiste wydane przed 1 marca 2015r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych. Zmiana adresu zameldowania posiadacza dowodu nie stanowi podstawy do jego wymiany.

10. Wniosek można złożyć w organie dowolnej gminy na terenie RP.

11. Wniosek można złożyć w formie papierowej lub w postaci dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

12. Wniosek należy złożyć osobiście, z wyjątkiem:

     -osoby niepełnoletniej, której do ukończenia 18 roku życia brakuje więcej niż 30 dni, w imieniu której  wniosek składa

      jeden z rodziców lub opiekun prawny,

    -osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców  (gdy pozostaje pod władzą

     rodzicielską) lub opiekun prawny (gdy nie pozostaje pod władzą rodzicielską),

    -osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator.

13. Do złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego wymagana jest obecność osoby, dla  której  wniosek jest składany, z wyjątkiem dzieci, które nie ukończyły 5 roku życia.

14. O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego z powodu choroby,  niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, wnioskodawca zawiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby. Gdy złożenie wniosku w miejscu pobytu wnioskodawcy okaże się nieuzasadnione, organ gminy odmawia przyjęcia wniosku i poucza o sposobie i formach złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego w organie gminy.

15. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, wraz z orzeczeniem o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

16. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania można załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku wymagane jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.

17. Składając  wniosek o wydanie dowodu osobistego można wyrazić  zgodę na przekazanie do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK) imienia, nazwiska, numeru PESEL, numeru telefonu komórkowego i/albo adresu e-mail.  Wpis do RDK jest dobrowolny i bezpłatny. Każda osoba pełnoletnia, która posiada numer PESEL, może przekazać swoje dane kontaktowe do RDK.  Może to zrobić samodzielnie, w urzędzie miasta lub gminy albo poprzez e-usługi. Osoba uprawniona zdecyduje, które dane kontaktowe przekaże W każdej chwili może je zmienić lub usunąć.

Osoby wpisane do RDK otrzymają powiadomienia dot. dowodu osobistego w przypadku:

unieważnienia dowodu osobistego w systemie dowodowym (Rejestrze Dowodów Osobistych),

masowego unieważnienia warstwy elektronicznej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych (powiadomienie o unieważnieniu warstwy elektronicznej i przedłużeniu daty ważności dowodu osobistego),

zmiany statusu dowodu na „Przyjęty przez urząd” – gdy dowód osobisty będzie gotowy do odbioru przez posiadacza,

zbliżającym się terminie upływu ważności dowodu osobistego na: 90, 60, 30 oraz 14 dni przed datą upływu terminu ważności.

Powiadomienia o upływie terminu ważności przestaną być wysyłane, gdy posiadacz złoży wniosek o nowy dowód osobisty.

18. Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w której wniosek został złożony, z wyjątkiem:

    -  dowodu dla osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych, który odbiera rodzic lub opiekun 

      prawny (wyjątek dot. koniecznej obecności dziecka powyżej 5 r.ż., gdy wniosek złożony przez ePUAP),

    -  dowodu dla osoby, której wniosek o wydanie dowodu osobistego został złożony w miejscu jej pobytu 

       (przypadek opisany w punkcie 13), który odbiera wnioskodawca lub pełnomocnik legitymujący się 

      pełnomocnictwem szczególnym.

19. Osoba odbierająca nowy dowód osobisty przedkłada dotychczasowy dowód osobisty, o ile nie została zgłoszona jego utrata.

20. Cudzoziemiec, przy odbiorze dowodu osobistego w związku z nabyciem obywatelstwa polskiego, zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium RP.

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.

2. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących 

    zadania publiczne.

3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 stycznia 2020 r. w 

    sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.

5.Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019r. w sprawie warstwy elektronicznej

   dowodu osobistego.        

Więcej informacji:

1) Uzyskaj dowód osobisty - https://obywatel.gov.pl/dokumenty-i-dane-osobowe/dowod-osobisty-wniosek-o-dowod

2) Dowód osobisty dla dziecka - https://obywatel.gov.pl/dokumenty-i-dane-osobowe/dowod-osobisty-dziecka

3) Zdjęcie do dowodu - https://obywatel.gov.pl/dokumenty-i-dane-osobowe/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu

4) Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu - https://obywatel.gov.pl/dokumenty-i-dane-osobowe/zglos-utrate-albo-uszkodzenie-dowodu-osobistego-uniewaznienie

Pliki do pobrania

Metryka

data wytworzenia
2005-11-30
data udostępnienia
2005-11-30
sporządzone przez
Bożena Kałowska
opublikowane przez
Jan Staniewski
data wykonania
2021-11-08
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.