Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy cudzoziemców oraz obywateli państw członkowskiego Unii Europejskiej i członków ich rodzin; WOM-9
Wymagane wnioski
Wypełniony formularz zgłoszenia pobytu stałego lub pobytu czasowego.
Wymagane załączniki – do wglądu
1. Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu np. umowa cywilnoprawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub akt notarialny.
2. Ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo.
3. Dokument potwierdzający prawo pobytu cudzoziemca uzyskany w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały lub czasowy (np. karta pobytu, wiza).
4. W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika, dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo do zameldowania,
- dowód osobisty lub inny dokument tożsamości pełnomocnika.
Opłaty
Nie podlega opłacie.
17 zł – za wydanie zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy.
Opłatę uiszcza się w kasie urzędu Bud. B lub na rachunek Urzędu Miasta Otwocka nr:
89 8001 0005 2001 0007 9875 0013.
Miejsce złożenia i odbioru
Wydział Obsługi Mieszkańca i Podmiotów Gospodarczych
Pn. 8.00-18.00, Wt., Śr., Czw., Pt.: 8.00-16.00
Jednostka odpowiedzialna
Wydział Obsługi Mieszkańca i Podmiotów Gospodarczych
tel. 22 779 20 01 wew. 142, 22 779 27 29.
Termin załatwienia
Niezwłocznie, z chwilą przyjęcia zgłoszenia meldunkowego.
Tryb odwoławczy
Brak, czynność materialno-techniczna.
Uwagi
1. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej lub członek jego rodziny, przebywający na terytorium RP jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
2. Cudzoziemiec niewymieniony w punkcie 1, przebywający na terytorium RP, ma obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej czwartego dnia, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
3. Cudzoziemcy są zwolnieni z obowiązku meldunkowego, jeżeli okres ich pobytu na terytorium RP nie przekracza 30 dni.
4. Cudzoziemiec dokonujący zameldowania się na pobyt czasowy przedstawia wizę, a w przypadku gdy wjazd cudzoziemca nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo cudzoziemiec przebywa na terytorium RP na podstawie art. 108 ust.1 pkt 2 lub art. 206 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach lub na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE – dokument podróży, tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, kartę pobytu, dokument „zgoda na pobyt tolerowany” albo zezwolenie na pobyt czasowy, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE lub decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w RP, udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany
5. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego UE, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej dokonujący zameldowania na pobyt czasowy, przedstawia ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo, a członek jego rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego UE, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej – ważny dokument podróży oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela UE lub ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela UE.
6. Cudzoziemiec dokonujący zameldowania na pobyt stały przedstawia kartę pobytu wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej, albo nadaniem statusu uchodźcy w RP, dokument „zgoda na pobyt tolerowany” albo zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE, decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w RP, udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany.
7. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego UE, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej dokonujący zameldowania na pobyt stały, przedstawia ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo, a członek jego rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego UE, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej – ważny dokument podróży oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela UE albo ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela UE.
8. Osoba dopełniająca obowiązku zameldowania na pobyt stały otrzymuje zaświadczenie o zameldowaniu, ważne do chwili zmiany miejsca pobytu.
9. Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy wydawane jest na wniosek.
10. Przy dopełnieniu obowiązku zameldowania na pobyt stały lub pobyt czasowy, można wymeldować się z poprzedniego miejsca pobytu.
11. Zameldowania można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.
12. Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
13. Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania budzą wątpliwości, o zameldowaniu rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
4. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego.
Więcej informacji:
1) Informacje ogólne - https://www.gov.pl/web/gov/obowiazek-meldunkowy
2) Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy - https://www.gov.pl/web/gov/zamelduj-sie-na-pobyt-staly-lub-czasowy-dluzszy-niz-3-miesiace
3) Zameldowanie na pobyt czasowy cudzoziemców - https://www.gov.pl/web/gov/zamelduj-sie-na-pobyt-czasowy-dla-cudzoziemcow
4) Zameldowanie na pobyt stały cudzoziemców - https://www.gov.pl/web/gov/zamelduj-sie-na-pobyt-staly-dla-cudzoziemcow
Pliki do pobrania
Druk zgłoszenia pobytu stałego ( Zgłoszenie pobytu stałego.PDF)
- Druk zgłoszenia pobytu czasowego ( Zgłoszenie pobytu czasowego.PDF)
- Karta usług ( Karta usług WOM-09.docx )